Magnetofonové hlavy
Rublika je o různých stylech záznamu na magnetický pásek.
Máme systém celostopý mono, svým principem asi nejdokonalejší celá stopa.
Další systém je čtvrtstopý stereo, používaný asi nejvíc pro záznam na obě strany pásku.
Záznam má plno nedostatků, protože má poměrně velký podíl přeslechů.
Je slyšet zvuk z druhé strany pásku pozpátku, nejvíc basy - "bublá" to je ten průser!
Pokud budete nahrávat na 9cm/s, přeslech není slyšet, ale na 19cm/s je markantní.
Větší rychlost, magnetické pole záznamu se zvětšuje je markatnější přeslech.
Třeba na rychlost 38cm/s nepřipadá vůbec k úvahu záznam na obě strany pásku.
Další průser čtvrtstopého systému je to, že jeden kanál je uplně na kraji pásku.
Takže jeden kanál bude trpět dropouty kolísáním výšek a podobných nešvarů.
Nikdy neseřídíte čtvrtstopý systém dokonale, vždy bude jeden kanál lepší.
Další systém je půlstopý studiový, nejdokonalejší stereo záznam.
Netrpí téměř žadnými neduhy, snese posun 38cm/s nebo 76cm/s, dokonalé!
Kvalita je, pokud máte půlpalcovou dráhu, nejlepší, co můžete v analogu používat.
Dále jsou osmistopé záznamy pro studiovou práci, velmi dokonalé.
Můj názor je ten, že jsou lepší dva osmistopé stroje než jeden šestnáctistopý.
Víc, než osmistopý záznam, je velice náročný na kvalitu hlav a pásku.
Krajní stopy vetšinou kolísají, dost problematické, vše musí dokonale sedět.
Co se týká hlav, půlkulaté co má Studer Revox, mají výdrž (velká třecí plocha).
Ale zase kontakt pásku a hlavy není moc dokonalý, můžou se objevovat dropouty.
Hlavy jakoby do špičky, třeba Tascam, mají vynikající kontakt, minimum dropoutů.
Zase mají malou životnost, špička se ubrousí, vznikne placka a je po hlavě.
Každý hlavový styl má svoje nedokonalosti, vše rozhoduje rychlost posunu pásku.
Je jasné pravidlo, čím rychlejší posun, tím menší korekční zásah do záznamu.
Já používám rychlost 38cm/s, to je dostatečný posun pásku, dropoutů minimum.
Při téhle rychlosti múžete pásek lepit, šahat na něj nic se na kvalitě nemění.
Při posunu 19cm/s to s kvalitou u Revox Studer není nic moc zvukový zázrak.
Třeba takový Nakamichi Dragon by je určitě strčil do kapsy, dynamika apod.
Taková devítka to se nedá ani mluvit možná mluvené slovo, spíš ani to ne.
Pamatuji si na okamžik nastavení stroje Tesla B116 na 19cm/s běžel od 20 Hz do 20 kHz.
Magnetofon za 5000 Kč trochu jsem se zamyslel, jestli honba za Studerem má smysl.
Někdy se podívejte, jak mají málo stroje Revox Studer vodítek pásku v dráze.
Vodítka by měla být před mazací, před náhrávaci a před přehrávací hlavou a nejsou.
Taky si pásek cestuje jak se mu hodí, vše je "dodělej si sám doma, my to dělat nebudem!"
A to se tady bavíme o strojích co stály statisíce korun českých.
O jakonské produkci se nehodlám bavit vůbec, to už doma sami nedoděláte!!